söndag 9 maj 2010

Mönster på virkad handprydnad


Virkat av dubbelt garn Maxi (som jag visat i ett äldre inlägg), här har jag lekt lite med mina favoritfärger
Virkat av grått garn Bianca, ett fantastiskt fint virkgarn med lite lyster i



Garn: 2 trådar av Maxi X-X = upprepa lmb= luftmaskbåge
Mönster
Lägg upp 10lm, 1st i 4:e lm från nålen,X 7 st, vänd med 3lm, 7st X
Det blir alltså 8 st i bandets bredd
Upprepa t.o.m. 23 varv
Sista varvet på bandet: 3st, 2lm, hoppa över 2 st, 3st
Fortsätt virka utmed långsidan 2fm omkring varje liggande st
Vänd med X 3lm, hoppa över 2fm, 1fm i nästa X
Vänd och virka sm till mitten på lmb , 1fm i samma lmb, X4lm, 1fm i nästa lmb X
X Vänd och virka sm till mitt på lmb, 1fm i samma lmb, 4lm, 1fm i nästa lmb X
upprepa till du har bara 1 lmb
sm till lmb mitt, virka 35lm, 1fm i hörnet på bandet, virka sm tillbaka
( se bild ovan )
virka även 2 sm i andra halvan av den sista lmb, ta av garnet och fäst trådarna.
Mäta ut var knappen ska sitta och sy fast
Tänk på att vi alla är olika ( å tur är väl det ) så testa er fram, prova på handen under tiden ni virkar," bandet" går ju även göra bredare med fler st om man vill.
modell:egen
LYCKA TILL
På återseende



7 kommentarer:

  1. Snyggt!
    Jag kommer att använda mig av ditt mönster.
    Lovar att lägga ut det på min blogg när jag fixat något. ;)
    Tack.

    SvaraRadera
  2. Himmel va snyggt.Det måste jag testa,
    Lägger ut bild när jag har gjort ett par.
    Länkar till möstret så klart.

    SvaraRadera
  3. Vilken storlek på virknål har du haft?
    Maxi garnet...det är vät ungefär samma tjocklek som Grande eller????

    SvaraRadera
  4. Soili, jag har använt en virknål som fanns på loppis Milvard nr 2, har provat lite med Boye nr 8 som jag tror passar bra. Maxi är lika som garnet GRANDI. Hoppas du blev nöjd med svaren.
    Hör gärna av dig om det är nåt mer du undrar över. lycka till

    SvaraRadera
  5. Hei :D
    Så mye lekkert du har fått laget; og tusen takk for oppskrift på disse nydlige håndprydene!!
    Du er flink med slik pynt/pryd:D
    brito

    SvaraRadera
  6. Den här gillar jag, det måste jag pröva på! :)

    SvaraRadera
  7. Tack för dom tydliga anvisningarna samt att du är så snäll och delar med dig av din kunskap! jag virkade lite mindre handprydnader till mina systerdöttrar och dom vägrar ta av sig dom! :)
    Mvh Igge

    SvaraRadera