lördag 12 mars 2011

Tipslördag

Virka nya örhängen till kvällens festDe vita har jag virkat av Mölnlycke sytråd nr 8 och med nål Boye nr 9 så här:
Lägg upp 4 lm och slut till ring med 1 sm
V:1 Virka 8 fm i ringen
V:2 Virka i varje fm 5st (1:a st = 3lm) , dra ur nålen och sätt nålen i 1:a st och sista st gör ett omtag och dra igenom = vårta
Virka 8 vårtor med 2lm mellan varje
V:3 1sm i lmb, virka 3st 2lm 3st, vänd och virka sm till lmb, 3st 2lm 3st i lmb.
Ta av garnet och fäst tråden, använd uppläggningstråden till att sy fast pärlan med.
Mina blomörhängen har jag virkat av Grandi eller Maxi med samma virknål så här:
Virka som de vita örhänget t.o.m. varv 2
Virka sen i varje lmb 1fm 1hst 2st 2lm 1sm i 2:a st 2st 1hst 1fm.
På Återseende

5 kommentarer:

  1. Och jag som aldrig ens vågat ta hål i öronen...

    SvaraRadera
  2. Så fina! Jag låter mig inspireras.

    SvaraRadera
  3. Very nice, these earrings!
    I like also the photo of your nephew (?) with that object on his head. :-)
    greetings, Lia

    SvaraRadera
  4. Sååå fina örhängen, dom ska jag göra, du har en mycket fin blogg plus att du har GRATIS mönster, det är kanon för en sjukskriven själ =)
    Keep it on girl!

    SvaraRadera