lördag 23 maj 2015

Virka en midsommarkrans

Nu har jag virkat mina kransar i några år och får förfrågan om mönster varje år denna tid. Nu lägger jag in en längre mönsterbeskrivning än den jag visat förut med förhoppning att den blir lättsam och förståelig för alla.


Traditionell krans med rosor, blåklint och prästkragar
Mönster till blåklint finns HÄR
Mönster till prästkrage finns HÄR
Mönster till blad finns HÄR
Jag virkar blommor och blad av olika bomullsgarn med nål 2,5

BLOMMA
10 hst i magisk ring, klipp och fäst tråden.Byt färg
Börja i en hst med att virka * 12 lm, 1sm i samma hst,
1 sm i nästa hst * upprepa från * - * varvet ut.


LITEN BLOMMA MED 5 BLAD
10 hst i magisk ring, klipp och fäst tråden. Byt färg
Börja i en hst med 4 lm
* Gör ett omslag om tråden och ta ner i nästa hst och dra upp en lång maska
( 1 omslag ta ner i samma hst och dra upp en lång maska ) 2ggr
1 omslag och dra igenom alla maskor på nålen
2lm, en sm i andra maskan från nålen , 3 lm , 1 fm i nästa hst, 3 lm *
upprepa från * - * varvet ut och avsluta med 1 sm i första lm av de fyra


SPETSROS

Lämna en lång tråd till att sy ihop rosen med ca 60 cm eller mer
Varv 1: 45 lm, 1 st i 6:e lm från nålen, * 2lm, 1 st i samma st, 1lm, hoppa över två lm, 1 st i nästa st *
upprepa från* till *

Varv 2:   1lm vänd, virka i första lm med två lm , 1fm 1hst 2st 1dst 2lm 1sm i andra maskan från nålen, 1dst 2st 1hst
* 1 fm i nästa lmb med 1lm.virka i nästa lmb med 2lm , 1hst 2st 1dst 2lm 1 sm i andra m från nålen, 1dst 2st 1hst.
avsluta med 3 fm i sista bågen ( se bild )
klipp och fäst tråden


Sy ihop spetsrosen genom att vika ihop de två första bladen och fortsätta sy runt på baksidan och
spara tråden till att sy fast rosen på kransen

ROS
Den gula rosen har jag virkat med början likadant som spetsrosen 
men i varje lmb med 2lm har jag virkat 7 st
och i varje lmb med 1lm har jag virkat 1fm

Det här blommorna var några förslag att sätta i kransen, det finns många andra mönster att tillgå på nätet och varför inte göra en alldeles egen modell på blomma.
Se det här blommorna som inspiration.

Så var det dags för stommen då
Jag har virkat alla mina stommar genom åren av garnet 
Bomull sport med nål nr 2,5 
En mörkgrön färg på garnet så de lite ljusare gröna färgerna på bladen kommer till sin rätt.

Lägg upp 15 lm och virka fm runt runt samtidigt som du stoppar "korven" med kuddstopp
Mät på huvudet till rätt längd, avsluta med 1 sm och spara lång tråd att sy ihop med.

För att inte kransen ska tappa formen och med tiden bli alldeles för stor så syr jag en resårtråd genom kransen, jag har tunn tråd så jag syr med dubbel tråd,med en trubbig nål syr jag in i öppningen och fortsätter fram genom kransen med upp och nergång i samma hål så stygnen inte framträder.
 Knyt fast resårtråden ordentligt och klipp trådarna, sy ihop kransen med tråden du sparade.
Det blir kanske inte så vackert där man sytt ihop kransen, men vad gör väl det, det är nu det roliga börjar, nämligen att dekorera med blommor och blader och då syns inte skarven.

Jag börjar alltid med att nåla fast blad och blommor så jag får en överblick för slutresultatet.
Jag centrerar de stora blommorna först och eftersom syr jag fast småblommor.
Och där är jag nu..... syr fast så många små blommor som är möjligt på stommen.

Det tar tid att göra en krans, många timmar blir det, men tänk att kransen håller i många år till stor glädje. Förvara kransen liggande så håller formen länge.

Att skriva ner mönster är inte mitt gebit , men jag har gjort så gott jag kan och önskar alla
 ett stort lycka till med sommarkransarna ni virkar. Nu har jag gett en vägledning och tips till midsommarkrans men låt er egen fantasi och kreativitet följa er på vägen.

På Återseende

10 kommentarer:

  1. Bra jobbat Tant Grön!!!!

    SvaraRadera
  2. Underbara kransar, så sugen jag blev på att virka mig en krans

    SvaraRadera
  3. Jättefin krans, tack för ett bra mönster! Har en fundering.. Ska precis börja sy på blad och blommor. Hur gör du när du syr på? Använder du tråden från blomman eller en grön tråd som inte syns på stommen? Fäster du blommorna bara i yttersta delen av stommen hur gör du? Luddig fråga, hoppas du förstår vad jag menar... MVH Hanna G

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanna,jag sparar tråd på blad och blommor att sy fast med
      Jag syr bladen först och då tar jag nålen genom blad ner i stommen och upp under bladet osv och vänder och syr tillbaka när jag kommer till halva bladet. Blommorna syr jag först fast i mitten och fortsätter utåt tills jag är nöjd, svårt att förklara så prova dig fram. Ja jag syr fast i bara yttersta delen på stommen.
      Lycka Till

      Radera
  4. Önskar dig en fin fortsatt sommar :)

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  5. så fina dina kransar är önskar dej en härlig sommar

    SvaraRadera
  6. I don’t know how should I give you thanks! I am totally stunned by your article. You saved my time. Thanks a million for sharing this article.

    SvaraRadera
  7. Härligt. Inget jag hade planerat att göra, men vilken härlig krans och Tack i massor för att du delar med dej <3

    SvaraRadera
  8. Så fina kransar! Och beskrivning förståelig till och med för mig som sällan virkar

    SvaraRadera