lördag 22 maj 2010

Provdockan Berry

Allt som oftast hör man skräckhistorier om den hemska syfröken som var så "elak" att eleverna aldrig mer vill ta i en synål, sticknål eller virknål eller ha något som helst med textil och handarbete att göra. I mitt fall så tror jag att jag hade förmånen att få den bästa "syfröken" som finns att få. Tänk att på 70-talet så hade min syfröken en egenhändigt sydd känning och aftonväska av tyg hon vävt själv, tyget gick i lila och till den outfiten bar hon lila strumpor. Jag var absolut inte duktig på textiltimmarna i skolan men jag beundrade denna kvinna så mycket och gör det än idag så jag döper min provdocka (som jag fått av snälla BrittMari) till BERRY efter min syfröken.

Det första Berry får visa är ett virkat halsband med blad och rosor virkat av Maxigarnet med två trådar. Det blir nog inte så mycket nytt nu hädanefter eftersom jag ska på marknad i sommar och sälja mina alster och då blir det ju lite massproduktion som inte är så roligt, har börjat med vita bakelser, visar sen.

Är hundvakt i helgen, ser ni vad dom tänker ? Jo, kan vi inte få gå ut snart i den underbara sommarkvällen, såklart ska vi ut på tur.

På Återseende



9 kommentarer:

  1. Jag hade nog bra syfröknar, men på högstadiet fick jag inte hålla virknålen som jag ville (helhandsfattning) därför virkade jag inte alls, började senare att virka igen när jag blev vuxen och det har gått bra, syns ju inte på resultatet hur man håller virknålen. Fin provdocka!
    Kram/Elsa

    SvaraRadera
  2. Ja du Elsa det är det jag menar, vi är alla olika och tänk om alla kunde tänka på det att .söka möjligheter så det passar för alla

    SvaraRadera
  3. Så fin blogg du har!
    Jag återkommer!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Hej Eva, jag försöker minnas någon syfröken men det är omöjligt, minns bara att jag virka en köksgardin till mamma i syslöjden med fjärilar på och fick en 4:a. Jag blev gruvligt besviken, var så nöjd och trodde på en 5:a.
    Halsbandet var superfint, du är så duktig på dom där.
    Jag har en liten utlottning på min blogg om du är intresserad.
    Ha en fin kväll,
    Kram
    Susanne

    SvaraRadera
  5. For et nydelig halskjede du viser!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  6. Vilket helt underbart halsband! Blev lite kär i det... Hittade hit till dig, och måste följa vad som händer här. Härlig blogg!

    SvaraRadera
  7. Måste hålla med Fru Albertsson!!!! Jag kommer inte heller ihåg en enda syfröken och kanske det är tur. Jag kommer inte heller ihåg om jag lärde mig någonting på de lektionerna.
    Virka har jag lärt mig alldeles själv när jag var en liten tös.
    Kan du avslöja var marknade är om vi har vägarna förbi??

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  8. Min syfröken var också härlig och bra, men hade inte ett lika bra namn! Gillar verkligen dina smycken! Jag virkade några jag också i somras. Nu kliar det i fingrarna att sätta igång igen, speciellt efter att ha sett allt fint du gör!

    SvaraRadera
  9. Superläckert det ser ut på Berry. De jag minns av mina syfröknar var att dom inte kunde lära mig mycket för att jag var/är vänsterhänt men snälla var dom =)

    SvaraRadera