torsdag 17 november 2011

För många år sen kom Långe Bengt hem en kväll och slängde en hel ren på köksbordet. Vi styckade, sågade, skar, malde och paketerade i flera timmar så benen darrade av trötthet när jag äntligen kom till sängs . Jag bestämde då att ALDRIG MER en ren på mitt köksbord........... .................men det finns ju älg också. Igårkväll kom en halv älg i två delar på mitt köksbord. Vi har styckat kött ett antal gånger Långe Bengt och jag sedan den där renen, så efter tre timmar var allt paketerat och klart. Övning ger Färdighet.

Min morfar övade nog mycket med den färdigheten , klok som han var så jagade han vare sig det var tillåtet eller ej och gav kött till alla grannar så ingen kunde gå och skvallra för Landsfiskalen.


Mamma har berättat att när hon en gång var ute och gick med sin pappa ( som alltid bar geväret på axeln) så blev hon hemskickad när de fick syn på en " strören" , mamma gick snällt hem men gav stränga order om han inte fick skjuta renen , hon hann inte gå länge föränn skottet ekade bland tallarna.


Tack Morfar för att Du skaffade mat till alla dina tretton barn



På Återseende

1 kommentar:

  1. Jädrar i det! Jag undrar vad jag skulle ta mig till om någon dunkade en halv älg på MITT köksbord? Gissningsvis skulle det sluta med älgfärs av hela konkaronkan, för mina insikter i köttstyckningens ädla konst är minst sagt rudimentära. Men älgfärs är ju finemang det också ;o)

    Mina varmaste gratulationer till den goda "jaktlyckan"!

    SvaraRadera