lördag 8 augusti 2009

Då.........Nu


Har alltid tyckt om dikter och lyrik, så därför brukar jag söka på Myrorna och hittar ibland små godbitar. Den här är en absolut favorit och tänk den är skriven för över 80 år sedan.



DU


Jag har hört förtalet viska

att ditt vackra, bruna hår,

det är falskt och det är färgat-

jag fick höra det igår.


Jag har hört förtalet viska

att din kind, som skimrar skär,

som förtrollar och bedårar,

att den-tänk blott-sminkad är.


Jag har hört förtalet viska

att ditt öga får sin glans

utav belladonna-och att

du har svärtad ögonfrans.


Jag har hört förtalet viska

om din tandrad, vågskumsvit,

att den blott är svek och bländverk,

den är falsk, varenda bit.


Dock- jag tror ej på förtalet.

Men nog vet jag allt för väl

att det falskaste i världen

är din lilla falska själ!

3 kommentarer:

  1. SÅÅ OTROLIGT BRA DIKT!
    MERA SÅNT VORE EJ DUMT.

    SvaraRadera
  2. Glömde säga vilken bra bild.
    Dessutom tycker jag att vinterklädd i virkat är helt suveränt.

    SvaraRadera
  3. Ser ut som om Sigge åxå gillar dikterna =)

    SvaraRadera