torsdag 6 oktober 2011

Mönster virkad sjal/halsduk

Här kommer en beskrivning på hur jag virkade min sjal med små blommor på

Garn =Rozetti Pretty 100% Akryl

Virknål nr 4

Varv 1: Lägg upp 46 lm, börja i 4:e lm från nålen med 1 st , *2lm hoppa över 2lm, 1st i följande 2 lm * upprepa från *-* varvet ut

Varv 2: vänd med 3lm och virka st över st och lm över lm, upprepa varv2 hela tiden.

De små blommorna har jag virkat in sporadiskt under arbetets gång på rätsidan så här:


När du virkat 1:a st av de två, virka 3lm, 1fm på stolpens topp *3lm , 1fm i kanten på föregående fm* upprepa *-* 4ggr= 5 "blomblad

Avsluta med 1fm i fm på 1:a "blombladet" 1 st i nästa st, fortsätt virka detta varv och nästa varv som varv 2.



När du kommer till nästa varv som är rätsidan så stick nålen igenom det mittersta "blombladet" på baksidan innan du virkar 2:a st så sitter den fast plant på arbetet, om du väljer att inte göra det så hänger blomman ( smaksak )


Lycka Till

På Återseende


2 kommentarer:

  1. Men så fin jättefint med de små rosorna/Kram

    SvaraRadera
  2. men....va fiffig du är.När jag hamnar i din bogg så försvinner timmarna.Jag glömmer bort tiden TOTALT.Får så många "vill göra tips"så det går runt i huvudet.Din blogg är en riktig vitaminspruta.

    SvaraRadera